Američko tržište EV očekuje pad potražnje

Kraj subvencija za kupovinu električnih automobila u SAD

AutomobiliSvet

27.9.2025 11:04 Autor: Vladimir Jokanović 0

Kraj subvencija za kupovinu električnih automobila u SAD Kraj subvencija za kupovinu električnih automobila u SAD
Prodaja električnih vozila u Sjedinjenim Američkim Državama gotovo sigurno će naglo pasti nakon što 1. oktobra istekne federalna poreska olakšica od 7.500 dolara za... Kraj subvencija za kupovinu električnih automobila u SAD

Prodaja električnih vozila u Sjedinjenim Američkim Državama gotovo sigurno će naglo pasti nakon što 1. oktobra istekne federalna poreska olakšica od 7.500 dolara za kupce EV, što već izaziva neizvesnost i među proizvođačima i među kupcima automobila.

Ova subvencija uvedena je 2022. godine u okviru zakonodavnog paketa administracije tadašnjeg američkog predsednika Džoa Bajdena (Joe Biden), u cilju da podstakne zelenu energiju i prelazak na električna vozila, prenosi CNN.

Međutim, ukinuta je u julu, kada je američki predsednik Donald Tramp (Donald Trump) progurao novi budžetsko-fiskalni zakon. Prošle godine, američka prodaja EV porasla je za sedam odsto na 1,6 miliona vozila, prema podacima Biroa za transportnu statistiku.

Kraj poreskog kredita znači da će potražnja naglo oslabiti, a realne cene porasti. To je već motivisalo veliki broj kupaca da požuri i kupi EV tokom avgusta i septembra, ali se sada očekuje ozbiljan pad prodaje u poslednjem kvartalu godine. Automobilske kompanije sada razmatraju kako da postave nove cenovnike i nivoe podsticaja, iako je neizvesno koliko će to ublažiti udarac za potrošače.

Istorija pokazuje da proizvođači reaguju smanjenjem cena kada subvencije nestanu. Tako su 2019. godine Tesla i General Motors, nakon što su izgubili pravo na prethodnu verziju poreskog kredita, posegli za korekcijama cena.

Ipak, ovog puta situacija je složenija. Prodaja električnih vozila, iako i dalje raste brže od automobila sa klasičnim motorima, već pokazuje znakove usporavanja. U prvoj polovini ove godine porast je iznosio svega 1,5 odsto, dok je u drugom kvartalu zabeležen pad od 6,3 procenta u odnosu na prošlu godinu.

Novac u rukama
Foto: Shutterstock

Analitičari očekuju da će proizvođači sada biti prinuđeni da ponude agresivnije popuste, povoljnije uslove finansiranja i povrat novca. Istovremeno, moguće su i korekcije proizvodnje, što bi moglo dovesti do smanjene dostupnosti pojedinih modela na tržištu i ograničiti prostor za pad cena.

Iako će nestanak poreske olakšice svakako pogoditi prodaju, istraživanje Cox Automotive pokazuje da 65 odsto potencijalnih kupaca planira da ipak ostane pri odluci da u naredne dve godine kupi EV, dok bi samo petina njih prešla na hibride ili vozila sa motorima na benzin. Ključni motivi ostaju performanse, ušteda na gorivu i održavanju, kao i ekološka svest, važniji faktori od same poreske olakšice.

Treba dodati da kredit nije bio dostupan za luksuzne modele čija cena prelazi 80.000 dolara, što znači da prestanak subvencije neće značajno uticati na tržište većih kamioneta i premium vozila. Ipak, kako većina Amerikanaca EV i dalje kupuje preko dilera, konačne cene će ostati predmet pregovora i neizvesnosti.

Na tržištu će zavladati određeni period turbulencije, ocenjuje specijalizovani sajt Cars.com, uz opasku da će se cena i potražnja električnih vozila u SAD u narednim mesecima formirati u uslovima nesigurnosti i prilagođavanja.

Nema komentara. Budite prvi koji će ostaviti komentar.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.